úterý 5. srpna 2008

Jiznim Svedskem na Bornholm

Rano bylo trochu lepe, nez vcera, prselo jen trochu a obcas. Prvni zastavkou bylo skanzen stareho mestecka Linkoping. Na okraj moderniho mesta Svedove prestehovali stare domky a vytvorili tak mestecko s atmosferou pocatku 20. Stoleti. Je tu cokoladova manufaktra, skola, mestanske domy, banka (=icko). Prijemna zastavka. O necelych 100 km dal nas cekalo Vimmerby, rodiste Astrid Lingrenove. Ne ze bychom chteli navstivit zabavni park s replikami pochazejicimi ze vsech jejich knizek, to je nelevna zalezitost a hlavne na cely den. Ale taky, mimo areal je rodny dome. Pri vyprave do icka jsem navic zjistil, ze 15 km odtud je vesnice, kde stravil detstvi jeji otec a ktera byla filmovou a pravdepodobne I knizni predlohou Bullerbynu. Bohuzel ale stranou od nasi trasy a nas trochu zacinal tlacit cas, v 19:30 jsme nejpozdeji meli byt v Ystadu na nalodeni na Bornholm. Navic mi zacalo byt trochu divne a zacal mne zlobit mocak, asi jsem vecer prochladl, kdyz jsem nalehko pobihal kolem auta.
Pokracovali jme na jih, behem nakupove pauzy za posledni SEK jsem si zdrimnul, ale za volantem to bylo ok.
O pul sedme jsme byli na kraji Ystadu, je to pekne mestecko a Radka tam naplanovala alespon malou vyhlidkovou projizdku, behem ktere jsme malem uvizli v malych ulickach. Najeli jsme do pristavni ulice uz byly videt oba trajekty na Bornholm, nase klasicka lod v 19:45 a Highspeed katamearan ve 20:00. Propletli jsme se labyrintem prijezdovych cest k brane a ... Byla zavrena (18:50) a my videli nasi odplouvajici lod. Dobre, zkusime katamaran (i kdyz jsme meli spec cenu na lod). Dalsi labyrint a ... U brany nikdo nebyl, jen posledni slecna kontrolorka zrovna zamykala. Rychly pohled do mych papiru, sakra, spatne jsem si to pamatoval - vse jede o hodinu driv! No zkusime to.. Ukazal jsem ji cislo e-listku, otevrela znova budku, sdelila mi, ze mame listek na jinou lod, promluvila do vysilacky... A katamaran se zacal znovu otevirat, stejne jako zavora pred nami. Najel jsem na lod, ta se ope zavrela a 4x 36000 kW nas zacalo rychlosti 75 km/h tlacit k Bornholmu! Po 10 minutach jsme predjeli nasi ujetou lod, ktere to trva 2 a pul hodiny, nam stacilo jen 70 min. Tak akorat cas na veceri, ani jsme si nic nezahrali.
Pred devatou jsme tak mohli byt na hrade Hammershus na severnim cipu ostrova s jeho vyhlasenym zapadem slunce. Prestoze svedske mraky se zastavily uz asi 20 km pred Ystadem, nakonec nas tady dohnaly a ze zapadu nebylo nic. Po desate jsme si nasli prijemny kempik u more. To je stejne zvlastni, jak ten organizmus funguje - za volantem v pohode, jakmile zastavim, mam pocit ze chcipnu. Zitra to s cyklistikou moc nevidim.
Ujeto 481 km, celkem 2364 km.

Žádné komentáře: